Tuesday, July 13, 2010

X. EN ROUTE TO MAKKAH: PILGRIMS' VOICES THROUGHOUT THE CENTURIES (MANSA MUSA)

MANSA MUSA
KINGDOM OF MALI
HAJJ 1324 AD / 724 AH

The term ‘Mansa’ appears to be the title of a Malian ruler during medieval times, equivalent to a king. The most notable example in the history of Mali is Mansa Musa, a Muslim leader who ruled Mali from 1312-1337 AD/ 711- 737 AH. His popularity was based largely on his pilgrimage to Mecca in 1324 AD/ 724 AH. Ibn Battuta, mentioned this celebrated figure in his accounts. Mansa Musa and his massive entourage used the land route, across the upper Niger River from his capital in Niani, Mali. They stayed for a while in Cairo before heading to Mecca.

His caravan had, according to reports, formed a moveable treasure of the Malian kingdom while en route to Cairo. With 500 slaves carrying packs of gold, this company made an imposing spectacle preceded by Mansa Musa who rode on horseback. In Cairo, most of gold was distributed among the city’s poor by Mansa Musa.

Mansa Musa was the supreme patron of Islam in Mali. Mosques and madrasas were constructed in various locations during his reign, the most famous of which is the Djenne Mosque. This mud-brick structure – the largest in the world – is still standing and has been given numerous accolades included recognition from UNESCO. These architectural accomplishments might not have happened without the meeting of Mansa Musa and Abu Ishaq Al-Sahili (1290-1346 AD/ 688- 746 AH) in the Holy City of Mecca. This talented scholar and poet had been drawn to the centre of Islamic learning, from his native Granada. Under the supervision of Mansa Musa, the Djenne Mosque was built by Abu Ishaq Al-Sahili.

MANSA MUSA
KERAJAAN MALI
IBADAH HAJI 1324 M / 724 H

Istilah ‘Mansa’ ialah gelaran bagi pemerintah Mali ketika zaman pertengahan, yang boleh di sama tarafkan dengan raja. Di antara yang terkemuka di dalam sejarah Mali ialah Mansa Musa, seorang pemerintah Islam yang memerintah dari tahun 1312 hingga 1337 M / 711 hingga 737 H. Kemashyuran yang diperolehinya adalah kerana baginda mengerjakan haji di Makkah pada tahun 1324 M/ 724 H. Ibnu Battuta ada menyebut tentang kewujudan pemerintah yang terkenal ini di dalam catatannya. Mansa Musa dan rombongannya menggunakan laluan darat, menyeberangi hulu Sungai Niger dari ibu kotanya di Niani, Mali. Mereka singgah di Kaherah sebelum menyambung perjalanan ke Makkah.

Karavan baginda dilaporkan ibarat harta yang bergerak milik kerajaan Mali sewaktu dalam perjalanan menuju ke Kaherah. Rombongan ini seolah-olah satu perarakan gilang gemilang yang diketuai oleh Mansa Musa yang menunggang kuda diiringi seramai lima ratus orang hamba yang membawa bungkusan emas dengan berat lebih kurang tiga puluh paun setiap satu. Di Kaherah, emas tersebut telah diagihkan kepada penduduk miskin.

Mansa Musa merupakan seorang penaung Islam yang agung di Mali. Sewaktu zaman pemerintahan baginda beberapa buah masjid dan madrasah telah dibina di merata tempat, yang paling terkenal ialah Masjid Djenne. Struktur binaan dari tanah liat di Timbuktu, Mali ini – merupakan yang terbesar di dunia – masih berdiri kukuh dan telah mendapat berbagai-bagai pengiktirafan termasuk dari UNESCO sehingga ke hari ini. Binaan yang tersergam ini mungkin tidak wujud jika Mansa Musa tidak bertemu dengan Abu Ishaq Al-Sahili (1290-1346 M/ 688- 746 H) di kota suci Makkah. Abu Ishaq Al-Sahili, merupakan seorang ilmuwan dan penyair berbakat yang berhijrah dari tempat asalnya di Granada ke pusat pengajian Islam di Makkah dan kemudiannya merantau ke Mali. Di bawah pengawasan Mansa Musa, Masjid Djenne telah di bina oleh Abu Ishaq Al-Sahili.
SOURCE: Teks ini adalah hak milik Islamic Arts Museum Malaysia (IAMM). Teks adalah panel pameran 'En Route to Mecca: Pilgrims' Voices throughout the Centuries' IAMM. Writer and researcher: Mr. Zulkifli Ishak/ English editor: Mr. Lucien de Guise/ Malay editor: Mrs. Ros Mahwati Ahmad Zakaria.

2 comments: