Tuesday, July 6, 2010

VIII. EN ROUTE TO MAKKAH: PILGRIMS' VOICES THROUGHOUT THE CENTURIES (IBNU BATTUTAH)

IBN BATTUTAH
TANGIER
HAJJ 1326 AD / 726 AH


Ibn Battutah, or Shams Al-Din Abu ‘Abdallah Ibn Battutah, is the most famous Muslim traveller of the 14th century or of any century. He was born to a family of lawyers in 1304 AD/ 724 AH. His travels covered modern Tangier in the west to Beijing in the east, Granada and Ukraine in Europe, Timbuktu in Africa, Aswan on the Nile and to Kilwa on the coast of Tanzania. His travels were later written down by Ibn Juzayy. Based on his Travels, Makkah Al-Mukarramah and Madinah Al-Munawwarah were Ibn Battutah’s destination. He wanted to accomplish his Hajj pilgrimage and his determination to reach there is shown in the early phase of his travel accounts:

“I left Tangier, my birthplace, on Thursday, 2nd Rajab, 725 (14th June 1325), being at that time twenty-two [lunar] year of age, with the intention of making the Pilgrimage to the Holy House (at Mecca) and the Tomb of the Prophet (at Madina). I set out alone, finding no companion to cheer the way with friendly intercourse, and no party of travelers with whom to associate myself. Swayed by an overmastering impulse within me, and a long-cherished desire to visit those glorious sanctuaries, I resolved to quit all my friends and tear myself away from my home”.

His 20-year journey to the East covered almost the entire known world and finally brought him back to his home. He died in Morocco between 1368 AD/ 769 AH and 1377 AD/ 779 AH.
IBNU BATTUTAH
TANGIER
IBADAH HAJI 1326 M / 726 H

Ibnu Battutah, atau nama sebenarnya Shams Al-Din Abu ‘Abdallah Ibn Battutah merupakan seorang pengembara Muslim yang termasyur bukan sahaja pada kurun ke empat belas, malahan di sepanjang zaman. Beliau telah dilahirkan pada 1304 M/ 724 H di dalam keluarga peguam. Pengembaraan Ibnu Battuta meliputi kawasan seperti Tangier moden yang terletak di barat sehingga ke Beijing yang terletak di timur, Granada dan Ukraine di Eropah, Timbuktu di Afrika, Aswan di Sungai Nil hingga ke Kilwa yang terletak di pinggir pantai Tanzania. Pengembaraan Ibnu Battutah kemudiannya telah dicatatkan oleh Ibnu Juzayy. Menurut buku Penjelajahannya, Makkah Al-Mukarramah dan Madinah Al-Munawwarah merupakan destinasi utama Ibnu Battutah. Beliau mahu menyempurnakan ibadah hajinya dan keazaman Ibnu Battutah untuk sampai ke sana telah dinyatakannya di fasa awal catatan pengembaraannya:

“Aku meninggalkan kampung halamanku, Tangier, pada hari Khamis, 2 Rejab, 725 H (14 Jun 1325 M), di mana ketika itu aku berusia dua puluh dua tahun, dengan niat mahu menunaikan ibadah haji di Tanah Suci (Makkah) dan menziarahi Makam Nabi Muhammad (di Madinah). Aku berangkat sendirian, tiada teman untuk berkongsi suka duka sepanjang perjalanan, juga tanpa kumpulan pengembara sebagai tempat bergantung. Aku kalah kepada desakan suara hati dan keinginan yang telah lama kupendamkan untuk menjejakkan kaki ke tempat suci itu dan aku bulatkan tekad untuk meninggalkan semua sahabat dan sendirian berjauhan dari kampung halamanku. Oleh kerana ibu bapaku masih hidup, terasa amat pedih untuk berjauhan dari mereka berdua, dan ini menyebabkan jiwa kami sarat menanggung kesedihan akibat dari perpisahan ini.”

Pengembaraan beliau selama 20 tahun ke Timur hampir meliputi seluruh kawasan dunia yang diketahui (pada waktu itu) dan akhirnya membawa beliau kembali ke tempat lahirnya. Beliau telah meninggal dunia di Morokko, Afrika Utara di antara tahun 1368 M/ 769 H dan 1377 M/ 779 H.
SOURCE: Teks ini adalah hak milik Islamic Arts Museum Malaysia (IAMM). Teks adalah panel pameran 'En Route to Mecca: Pilgrims' Voices throughout the Centuries' IAMM. Writer and researcher: Mr. Zulkifli Ishak/ English editor: Mr. Lucien de Guise/ Malay editor: Mrs. Ros Mahwati Ahmad Zakaria.


No comments:

Post a Comment