NOTA: Artikel berikut merupakan ekstrak bab 6 daripada buku tulisan Farish A. Noor berjudul What Your Teacher Didn’t Tell You.

Rentetan imej2 Hang Tuah seperti ini cukup sinonim dan dekat dengan masyarakat Malaysia, khususnya masyarakat Melayu. Imej2 Hang Tuah ini cukup kuat menyokong peranan laksamana Melaka ini sebagai calon tunggal ‘hero’ masyarakat Melayu. Dari tulisan2 para sarjana sehingga ke buku2 cerita kanak2, dari dewan kuliah universiti hingga ke kelas sekolah rendah, tema yang mendominasi imej Hang Tuah terangkum pada ruangan yang terbatas ini. Tetapi persoalannya di sini, di manakah sebenarnya terletak ‘keheroan’ Hang Tuah? Adakah keheroan Hang Tuah terletak pada huruf ‘ta’ bak kata Nujum Pak Belalang ketika mengalahkan ahli nujum negara Masai? Maka isu pencarian dan pemahaman tentang keheroan Hang Tuah inilah merupakan persoalan yang di bangkitkan oleh Dr. Farish A. Noor di dalam bukunya “WHAT YOUR TEACHER DIDN’T TELL YOU”, Chapter 6: Hang Tuah The Pacifist: Deconstructing Our National Hero. (Pacifist bermakna orang yang menentang peperangan).

Akan tetapi, jika kita melihat dari kacamata yang lebih luas, cerita Laksamana Hang Tuah tidak hanya berkisar di ruangan ini sahaja. Punca utama keterbatasan pemahaman ini berlaku adalah kerana Hikayat Hang Tuah (sumber datangnya cerita Hang Tuah) itu sendiri tidak di baca, di kaji, dan di analisa in toto (in total).
Hikayat Hang Tuah merupakan kisah Hang Tuah itu sendiri. Center figure bagi hikayat ini adalah Hang Tuah, bukan Sultan Mansur Syah, bukan Mamak Bendahara, mahupun Kisna Rayan (seorang Raja di Selatan India). Memanglah hikayat ini tidak boleh di samakan reliabilitinya dengan sumber sejarah. Ianya tidak boleh di baca sebagai sumber sejarah per se (semata2). Tetapi ianya masih boleh digunakan untuk memahami batin seseorang individu, falsafah yang di bawa dan mungkin sedikit fakta yang dapat menyokong sejarah. Banyak versi yang telah di hasilkan semenjak zaman klasik Melayu lagi, dan yang sampai kepada kita dan antara versi yang paling complete telah di hasilkan pada akhir abad ke 17 hingga 18. Beratus2 tahun selepas Melaka di tawan Portugis.

Kebersamaan yang banyak dari segi budaya, cara hidup dan mungkin bahasa membawa kepada utusan persahabatan Sultan Mansur Syah kepada raja selatan India, Kisna Rayan di Bijaya Nagaram. Hang Tuah yang fasih berbahasa dan faham budaya keling (waktu ini 'keling' bukanlah sesuatu yang di kira negative connotation) adalah calon yang terbaik di pilih sebagai utusan. Pekerti mulia, hormat bangsa lain antara faktor Tuah di gemari masyarakat selatan India. Kemudian Tuah berkhidmat pula di bawah Kisna Rayan sebagai utusan raja ini ke China. Tuah juga di terima baik oleh masyarakat China (Maharaja China kagum dengan kelicikan Hang Tuah yang bijak mencuri pandang wajah maharaja ketika mendongak menunjukkan bagaimana masyarakat Melayu memakan sayur kangkung). Berterusan pengembaraannya ke Ayuthaya (Hang Tuah menumpaskan tujuh penyangak samurai yang membuat kacau di sini), juga ke Rom (Turki/Istanbul). Semua pengembaraan ini sebenarnya mengajar Tuah akan erti kuasa, dan juga mengajar dirinya mengenal dirinya sendiri. Di penghujung kisah kehidupannya, Tuah dikhabarkan meninggal/menghilangkan diri dalam keadaan yang penuh mistik. Apa pun, ketika itu dia sudah kenal benar pada Tuhannya (Allah SWT).
Hikayat Hang Tuah mula menjadi ‘serabut’ apabila masuknya zaman colonial. Campurtangan Western Orientalist scholars yang mengedit sesuka hati, membuang inti pati, falsafah2 yang terkandung di dalam Hikayat Hang Tuah mengakibatkan Hikayat Hang Tuah lebih di kenali sebagai fiksyen di mata dunia, berbeza dengan sesetengah cerita klasik dari bahagian dunia yang lain seperti Parsi yang sekurang2nya darjat cerita2 klasik ini lebih tinggi daripada sekadar fiksyen. Masuknya zaman post-colonial, sehingga ke abad 20 pula, Hikayat Hang Tuah di caca marbakan lagi oleh golongan2 bangsawan yang sebangsa dengan Hang Tuah demi kepentingan peribadi mereka. Maka hikayat ini sudah menjadi instrumen politik, berpaksikan hegemoni untuk sesuatu kaum, juga mula menjadi alat untuk membentuk semangat patriotisma dan sebagainya.
PLUS: Untuk mempunyai national hero, bukanlah satu kesalahan. Untuk mempunyai role model, bukan juga satu jenayah. Untuk membentuk patriotisma, juga bukanlah merupakan satu isu. Isu artikel ini ialah pentingnya mendapatkan kesimpulan yang betul dan adil terhadap Hikayat Hang Tuah. Juga untuk mendapatkan keadilan buat Hang Tuah yang sepatutnya di nilai ‘as a whole’. Sebagai contoh, sesetengah golongan atheist (yang tidak mempercayai Tuhan) yang ternama di dalam sejarah akhirnya mengakui kewujudan Tuhan di akhir kehidupannya, rasa2nya adakah golongan ini mahu di kenali sebagai atheist di sepanjang sejarah?
SOURCE: zulkifli’s archive, May 17 2010.
Reference: What Your Teacher Didn't Tell You, by Farish A. Noor.
No comments:
Post a Comment