Monday, July 12, 2010

'ADIL FOR ALL: HANG TUAH THE PACIFIST

NOTA: Artikel berikut merupakan ekstrak bab 6 daripada buku tulisan Farish A. Noor berjudul What Your Teacher Didn’t Tell You.
Kita semua sudah biasa, terbiasa dan di biasakan dengan imej Hang Tuah. Hang Tuah di mata kebanyakkan daripada kita adalah seorang pahlawan Melayu yang gagah berani dari Melaka. Beliau merupakan seorang laksamana yang amat taat setia kepada sultannya, Sultan Mansur Syah dan juga tanah airnya Melaka. Beliau sanggup mendahului Sultan lebih daripada sahabat ‘kandungnya’ Hang Jebat. Laksamana dan pahlawan yang cukup patuh, cukup taat atas arahan pemerintah tanpa ada sedikit pun rasa ragu, rasa wasangka. Keris Taming Sari, merupakan simbol dan lagenda kekuasaannya. Laksamana ini sanggup meredah pelbagai rintangan, hutan belantara dan ahli sihir semata-mata demi memenuhi hajat sultan memperisterikan Puteri Gunung Ledang yang cantik rupawan. Amanat dan semangat ‘Takkan Melayu Hilang di Dunia’nya kekal terbilang, tak lekang di telan zaman.
Rentetan imej2 Hang Tuah seperti ini cukup sinonim dan dekat dengan masyarakat Malaysia, khususnya masyarakat Melayu. Imej2 Hang Tuah ini cukup kuat menyokong peranan laksamana Melaka ini sebagai calon tunggal ‘hero’ masyarakat Melayu. Dari tulisan2 para sarjana sehingga ke buku2 cerita kanak2, dari dewan kuliah universiti hingga ke kelas sekolah rendah, tema yang mendominasi imej Hang Tuah terangkum pada ruangan yang terbatas ini. Tetapi persoalannya di sini, di manakah sebenarnya terletak ‘keheroan’ Hang Tuah? Adakah keheroan Hang Tuah terletak pada huruf ‘ta’ bak kata Nujum Pak Belalang ketika mengalahkan ahli nujum negara Masai? Maka isu pencarian dan pemahaman tentang keheroan Hang Tuah inilah merupakan persoalan yang di bangkitkan oleh Dr. Farish A. Noor di dalam bukunya “WHAT YOUR TEACHER DIDN’T TELL YOU”, Chapter 6: Hang Tuah The Pacifist: Deconstructing Our National Hero. (Pacifist bermakna orang yang menentang peperangan).

Sekiranya kita membayangkan imej Hang Tuah dengan kacamata yang sinonim kita gunakan, Hang Tuah sebenarnya boleh juga di interpretasikan seperti berikut: ‘a warrior-killing machine’ (seorang mesin pembunuh) yang bersedia di hantar/ di gunakan untuk memusnahkan sesuatu yang di arahkan oleh penghantarnya, juga seorang ‘nationalist’ (rakyat yang setia kepada Melaka) yang tidak menggunakan kebijaksanaan dan common sense kerana hanya menurut perintah pemerintah tanpa usul dan periksa (hingga sanggup bermusuhan dan bertelagah dengan Hang Jebat). Secara ringkasnya, Hang Tuah di sini bolehlah di gambarkan sebagai seorang yang 'ganas', ibarat tidak boleh langsung di bawa berunding. Adakah ini imej hero kita?
Akan tetapi, jika kita melihat dari kacamata yang lebih luas, cerita Laksamana Hang Tuah tidak hanya berkisar di ruangan ini sahaja. Punca utama keterbatasan pemahaman ini berlaku adalah kerana Hikayat Hang Tuah (sumber datangnya cerita Hang Tuah) itu sendiri tidak di baca, di kaji, dan di analisa in toto (in total).

Hikayat Hang Tuah merupakan kisah Hang Tuah itu sendiri. Center figure bagi hikayat ini adalah Hang Tuah, bukan Sultan Mansur Syah, bukan Mamak Bendahara, mahupun Kisna Rayan (seorang Raja di Selatan India). Memanglah hikayat ini tidak boleh di samakan reliabilitinya dengan sumber sejarah. Ianya tidak boleh di baca sebagai sumber sejarah per se (semata2). Tetapi ianya masih boleh digunakan untuk memahami batin seseorang individu, falsafah yang di bawa dan mungkin sedikit fakta yang dapat menyokong sejarah. Banyak versi yang telah di hasilkan semenjak zaman klasik Melayu lagi, dan yang sampai kepada kita dan antara versi yang paling complete telah di hasilkan pada akhir abad ke 17 hingga 18. Beratus2 tahun selepas Melaka di tawan Portugis.
Hang Tuah yang merupakan seorang pahlawan yang taat dan setia kepada sultannya, kisah penderhakaan Jebat dan sebagainya memang terdapat di bahagian pertama Hikayat Hang Tuah. Hikayat di bahagian kedua pula menceritakan kisah Hang Tuah yang sudah melepaskan/ menyorokkan identiti silamnya sebagai seorang pahlawan dari Melaka dan bertukar kepada seorang utusan Melaka ke luar negara. Dan di kebanyakkan catatan yang terdapat di dalam Hikayat Hang Tuah mengenai aktiviti yang dilakukan Tuah di luar negara, Tuah tidak lagi semata2 membahasakan dirinya sebagai orang Melaka. Dia lebih terbuka, menerima budaya dan cara hidup masyarakat lain seperti masyarakat selatan India dan China. Dengan lain perkataan, Hang Tuah di bahagian dua Hikayat merupakan seorang yang bebas, ‘universal man’, global with ‘ummatic spirit’.
Kebersamaan yang banyak dari segi budaya, cara hidup dan mungkin bahasa membawa kepada utusan persahabatan Sultan Mansur Syah kepada raja selatan India, Kisna Rayan di Bijaya Nagaram. Hang Tuah yang fasih berbahasa dan faham budaya keling (waktu ini 'keling' bukanlah sesuatu yang di kira negative connotation) adalah calon yang terbaik di pilih sebagai utusan. Pekerti mulia, hormat bangsa lain antara faktor Tuah di gemari masyarakat selatan India. Kemudian Tuah berkhidmat pula di bawah Kisna Rayan sebagai utusan raja ini ke China. Tuah juga di terima baik oleh masyarakat China (Maharaja China kagum dengan kelicikan Hang Tuah yang bijak mencuri pandang wajah maharaja ketika mendongak menunjukkan bagaimana masyarakat Melayu memakan sayur kangkung). Berterusan pengembaraannya ke Ayuthaya (Hang Tuah menumpaskan tujuh penyangak samurai yang membuat kacau di sini), juga ke Rom (Turki/Istanbul). Semua pengembaraan ini sebenarnya mengajar Tuah akan erti kuasa, dan juga mengajar dirinya mengenal dirinya sendiri. Di penghujung kisah kehidupannya, Tuah dikhabarkan meninggal/menghilangkan diri dalam keadaan yang penuh mistik. Apa pun, ketika itu dia sudah kenal benar pada Tuhannya (Allah SWT).
Hikayat Hang Tuah mula menjadi ‘serabut’ apabila masuknya zaman colonial. Campurtangan Western Orientalist scholars yang mengedit sesuka hati, membuang inti pati, falsafah2 yang terkandung di dalam Hikayat Hang Tuah mengakibatkan Hikayat Hang Tuah lebih di kenali sebagai fiksyen di mata dunia, berbeza dengan sesetengah cerita klasik dari bahagian dunia yang lain seperti Parsi yang sekurang2nya darjat cerita2 klasik ini lebih tinggi daripada sekadar fiksyen. Masuknya zaman post-colonial, sehingga ke abad 20 pula, Hikayat Hang Tuah di caca marbakan lagi oleh golongan2 bangsawan yang sebangsa dengan Hang Tuah demi kepentingan peribadi mereka. Maka hikayat ini sudah menjadi instrumen politik, berpaksikan hegemoni untuk sesuatu kaum, juga mula menjadi alat untuk membentuk semangat patriotisma dan sebagainya.
PLUS: Untuk mempunyai national hero, bukanlah satu kesalahan. Untuk mempunyai role model, bukan juga satu jenayah. Untuk membentuk patriotisma, juga bukanlah merupakan satu isu. Isu artikel ini ialah pentingnya mendapatkan kesimpulan yang betul dan adil terhadap Hikayat Hang Tuah. Juga untuk mendapatkan keadilan buat Hang Tuah yang sepatutnya di nilai ‘as a whole’. Sebagai contoh, sesetengah golongan atheist (yang tidak mempercayai Tuhan) yang ternama di dalam sejarah akhirnya mengakui kewujudan Tuhan di akhir kehidupannya, rasa2nya adakah golongan ini mahu di kenali sebagai atheist di sepanjang sejarah?
SOURCE: zulkifli’s archive, May 17 2010.
Reference: What Your Teacher Didn't Tell You, by Farish A. Noor.

No comments:

Post a Comment