Sunday, June 27, 2010

VI. EN ROUTE TO MAKKAH: PILGRIMS' VOICES THROUGHOUT THE CENTURIES (ADMIRAL ZHENG HE)

ADMIRAL ZHENG HE
CHINA
HAJJ 1431-1433 AD / 834-836 AH


Admiral Zheng He (1371-1433 AD/ 772 – 836 AH) was born in Yunnan province in 1371 AD/ 772 AH, and was raised in a Muslim noble family. ‘Zheng He’ was an honorific given by the Yongle Emperor in appreciation of his excellent services to the imperial court. His surname, Ma, is an indication that he was a Muslim. His father, known as ‘Ma Haji’, provided stirring tales of his own adventures en route to Mecca. On Zheng He’s seventh and last voyage he finally reached the Holy City. The seventh voyage of Admiral Zheng He covered a wide area, stretching from the Malay Archipelago to Mogadishu in Africa. On the way back from Mecca, it has been reported that Zheng He died of illness. His ships were filled with exotic produce and rare animals, but the admiral’s body never returned to his home country. Based on sea-faring tradition, he was buried at the sea.

The Epitaph of Ancestor Ma, also known as Tablet of Ma Haji, is one of the most important artefacts that prove Zheng He’s genealogical background. This tablet stated that: “Zheng He was ambitious from young”. His father, Ma Haji, considered Zheng He to be intelligent and possessed of a good memory. He was fond of classic books as well as martial arts. His level of curiosity was astonishingly mature. Zheng He frequently asked his father and his grandfather about their experiences and adventure while performing Al-Hajj pilgrimage. This perhaps made the allure of Mecca irresistible.
LAKSAMANA ZHENG HE
CHINA
IBADAH HAJI 1431-1433 M / 834-836 H

Laksamana Zheng He (1371 – 1433 M/ 772 – 836 H) telah dilahirkan di daerah Yunnan pada 1371 M/ 772 H dan dibesarkan di dalam sebuah keluarga bangsawan Islam. ‘Zheng He’ ialah gelaran penghormatan yang dianugerahkan oleh maharaja Yongle di atas khidmat cemerlangnya kepada pihak istana. Ma’ ialah nama keluarga Islam. Ayah Zheng He yang dikenali sebagai Haji Ma telah menceritakan pengembaraannya yang menakjubkan ketika dalam perjalanan ke Makkah. Dalam pelayarannya yang ke tujuh dan yang terakhir (1432-1433 M/ 835 – 836 H), akhirnya Zheng He telah sampai ke Tanah Suci. Pelayaran ke tujuh Laksamana Zheng He melibatkan kawasan yang luas, meliputi Kepulauan Melayu hingga ke Mogadishu di Afrika. Sewaktu dalam perjalanan pulang dari Makkah, Zheng He dilaporkan telah meninggal dunia kerana diserang penyakit. Kapal-kapalnya dipenuhi dengan pelbagai barangan yang luar biasa dan pelbagai haiwan yang jarang ditemui. Jenazah Laksamana Zheng He tidak dibawa pulang ke kampung halamannya. Mengikut tradisi pelayaran, jasad beliau disemadikan di dalam laut.

Epitaf nenek moyang Ma, juga di kenali sebagai Batu Bersurat Haji Ma merupakan sebuah artifak yang paling penting bagi menunjukkan latarbelakang salasilah Zheng He. Batu bersurat ini telah menyatakan bahawa: “Zheng He ialah seorang yang bercita-cita tinggi semenjak dia masih muda”. Ayahnya, Haji Ma, yang meninggal dunia pada 1344 M/ 745 H ketika berusia tiga puluh sembilan tahun menggambarkan Zheng He sebagai seorang yang cerdik dan memiliki daya ingatan yang baik. Anak lelakinya begitu menggemari karya klasik dan juga seni mempertahankan diri. Sifat ingin tahu yang dimilikinya sememangnya menunjukkan kematangan. Zheng He kerap mengajukan pertanyaan kepada ayah dan datuknya berkenaan dengan pengalaman dan cabaran yang mereka alami semasa menunaikan ibadah haji. Kemungkinan inilah yang menyebabkan keinginannya untuk ke Makkah sangat kuat.

SOURCE: Teks ini adalah hak milik Islamic Arts Museum Malaysia (IAMM). Teks adalah panel pameran 'En Route to Mecca: Pilgrims' Voices throughout the Centuries' IAMM. Writer and researcher: Mr. Zulkifli Ishak/ English editor: Mr. Lucien de Guise/ Malay editor: Mrs. Ros Mahwati Ahmad Zakaria.


No comments:

Post a Comment