Tuesday, June 22, 2010

MEDIEVAL 'BOND': THE ROLE OF EUROPEAN ESPIONAGE IN THE FALL OF MALACCA SULTANATE 1511 AD by ZULKIFLI ISHAK

“When we had arrived at the city of Melacha, we were immediately presented to the Sultan, who is a Moor, as is also all his kingdom."
- Varthema 16th C.E.-
[Ludovico di Varthema, The travels of Ludovico di Varthema in Egypt, Syria, Arabia Deserta and Arabia Felix, in Persia, India and Ethopia, A.D. 1503-1508, translated by J.W. Jones & edited by G.P. Badger. In Fuat Sezgin (ed.), In The Islamic World in foreign travel accounts, vol II. Institute for the History of Arabic-Islamic Science at the Johann Wolfgang Goethe University Frankfurt am Main, 1994. (Reprint of the Edition London, 1853), page 223.]
Kota Melaka di tawan Portugis pada tahun 1511 AD. Tentera Melaka, tentera upahan Jawa, dan seluruh rakyat Melaka tidak dapat menandingi kekuatan dan strategi peperangan kapten kapal Flor De la Mar, Alfonso de Albuerqueque. Melaka ranap sama sekali. Tidak lama kemudian, di atas runtuhan Kota Melaka ini, Kota A Famosa hak milik dan kebanggaan Portugis mula didirikan. Kota ini menjadi satu lagi simbol penguasaan Portugis di perairan India selepas kuasa maritim Eropah ini berjaya mengukuhkan kedudukannya di benua India.
Melaka bukanlah satu kuasa yang lemah pada awal abad ke 16. Kekalahan kepada Portugis bukanlah semata-mata kerana Melaka tidak langsung mempunyai keupayaan ketenteraan untuk sekurang-kurangnya mengimbangi serangan-serangan armada Portugis. Akan tetapi, Melaka sebenarnya sudah ‘runtuh’ dari dalam. Peranan pengkhianat dan perisik yang terdiri daripada rakyat Melaka yang hanya mementingkan tembolok sendiri memberi kelebihan yang besar kepada Portugis. Antara watak antagonis yang berperanan sebagai pengkhianat dan yang paling terkenal ialah Nina Chattu (Faisal Tehrani menulis sebuah novel yang pada aku, dapat menggambarkan kegiatan Nina Chattu dan juga betapa gentingnya keadaan ketika Portugis menghancurkan Kota dan rakyat Melaka, title novel ini 1515). Selain daripada sumber-sumber maklumat dari dalam, pihak Portugis juga bergantung harap kepada rakan-rakan sebangsanya dan sahabat-sahabat Kristiannya yang terdiri daripada perisik rasmi, pengembara mahupun pendakwah Kristian.
Saya mula mengetahui bahawa sistem perisikkan Portugis, atau secara umumnya kuasa-kuasa Eropah di zaman pertengahan adalah begitu sofistikated. Penemuan aku adalah secara tak sengaja ketika memeras otak menyiapkan M.A. thesis beberapa tahun yang lepas (dan thesis saya tiada kaitan langsung dengan sistem perisikkan Eropah). Semuanya bermula bila saya mula mewujudkan profile seorang penjelajah Itali dan aktiviti-aktivitinya di kepulauan Melayu pada awal abad ke 16. Nama lelaki ini Ludovico di Varthema, dan dia berasal dari Bologna.
Varthema berkeliaran di kepulauan Melayu sekitar tahun 1504 hingga 1505 AD (Thomas Suarez, Early Mapping of Southeast Asia, Singapore; Periplus Edition 1999). Di dalam catatan peribadinya, Varthema menjelajah bersama-sama dengan seorang pedagang berbangsa Parsi ke beberapa tanah besar dan kepulauan-kepulauan di dunia Melayu seperti semenanjung Tanah Melayu, Jawa, Borneo, Kepulauan Maluku dan lain-lain lagi. Melaka merupakan wilayah pertama dan terakhir (2 kali lawatan) yang disinggahi Varthema sebelum berangkat semula ke India. Di antara tahun 1506 hingga 1507 AD, aktiviti-aktiviti Varthema adalah di India, tempat di mana Portugis mendirikan kubu-kubu dan pusat-pusat perdagangan maritimnya di perairan India.
Varthema pada ketika ini sudah pun menjadi seorang ‘wanted man’. Dia di buru oleh orang Islam kerana Varthema sebelum ini berjaya meloloskan diri daripada sebuah penjara di Aden, Yemen. Varthema di tahan kerana menyamar sebagai seorang Muslim dan di tuduh sebagai perisik bagi pihak Kristian, tambah lagi dia dah ‘kantol’ di tangan Sultan Yemen kerana tak tahu mengucap kalimah shahadah dan dia tidak berkhatan (cara efektif zaman pertengahan untuk mengetahui samada seseorang lelaki itu Islam atau pun tidak). Sewaktu di India inilah sesetengah orang Islam (para pedagang) dapat mengecam wajahnya, dan Varthema dilindungi sepenuhnya oleh pihak Portugis. Di sini juga, dia berkhidmat dengan pihak Portugis sehingga tahun 1507 AD, dan pada tahun yang sama Varthema berangkat pulang ke Eropah (ke Lisbon, berjumpa dengan Pope Julius II dan kembali ke Itali).
Varthema dilindungi Portugis di sebuah kubu yang terletak di Cannanore, India. Di sini, dia di tahan selama tiga hari dan di soal siasat oleh Don Lorenzo, anak lelaki Wizurai Portugis di India. Selepas itu, Varthema di hantar ke sebuah kubu yang lain di Cochin, di mana kali ini Varthema di soal siasat sendiri oleh Don Francisco Almeida, Wizurai Portugis. Varthema juga mempunyai hubungan yang rapat dengan seorang ketua armada Portugis, Tristao da Cunha, orang yang sama yang menyarankan agar Varthema di kurniakan pingat kesatria/knighthood selepas Varthema berkhidmat bersama-sama dengan tentera Portugis menyerang kubu Pannani, selatan Calicut pada 24 November 1507.
Pertemuan di antara Varthema dan pihak Portugis merupakan rahmat yang besar buat Portugis. Varthema adalah merupakan seorang yang luar biasa. William Boulting menggambarkan karektor Varthema seperti berikut, , “a man with so much knowledge of Mohammedan and Hindu customs and method, speaking Arabic, and with some smattering of the native tongue; a man, withal, with such experience of the ways of the world, so diplomatic, and so masterful, would be invaluable” (William Boulting, Four Pilgrims, London: Kegan Paul, Trench, Trubner, no date). Dengan pengalamannya menjelajah ke segenap ceruk dunia, dan pengalamannya menjelajah dunia Melayu sudah cukup bagi Portugis untuk mempunyai asset dan kelebihan dalam usaha mereka melebarkan jajahannya ke timur. Tambahan lagi, Melaka dan Sumatra merupakan dua target/destinasi tujuan Portugis untuk ‘di jarah’ seperti yang telah di arahkan oleh Raja Portugal D. Manuel di dalam suratnya yang bertarikh 1506 AD kepada Don Francisco Almeida, Wizurai Portugis di India.
Surat Raja Portugal D. Manuel ini mengarahkan agar pembinaan segera kubu Portugis di Melaka dilakukan dan juga arahan untuk meletakkan batu asas di Sumatra sebagai tanda bukti bahawa Sumatra mula menjadi milikkan empayar Portugal. Surat/dokumen bertarikh 1506 AD ini adalah seperti berikut:
25. Item. Ymdo-vos, emquanto la andardes, vos trabalhay de saber das cousas daquelas partes, a saber; das riquezas e proveytos della; e da grandeza da terra; e de quem he senhoreada; e de que senhoryo sam; e a parte que hy tem os mouros; e que jeemtes outras ha na terra, e com quem tem trauto; e do que vale mais, de mercadaryas das de ca; e quaes sam as milhores mercadaryas de la, e cos preços dellas; e se tem alguumas guerras, e com quem; e que jeente sam de guerra, e como armadas; e se tem hy casas mercadores doutras partes, e de que nações; e se ha hy muytas naos da terra, e em quamta soma e tamahas; e se tem abastança de mantimentos, e de que sortes; e se sam providos de for a, se os ha na mesma na terra; se tem rey antre sy, ou o modo e que vyvem; se sam governados em justice, e que modo tem no provymento della; e toda outra enformaçam que vos pareça que deves aver das cousas da terra, pera de todo nos screverdes, prazemdo a Deus.
25. Item. Once you have departed on your journey, you should work to be acquainted with matters of those regions, namely of their wealth, products, their area and whom they belong to, who their overlord is and whether any place belongs to the Muslims; whether they are races from another country and with whom do they trade; and whether the goods are dearer then here; which are the best goods in such places and their prices; and which people are at war and the weapons they use, and whether traders from other countries live there and from which countries; whether they are many ships in the place and their sizes; whether they are sufficient supplies and what sort; whether they are supplied from abroad and locally, whether they have kings amongst themselves and the way of life; whether there is an administration of justice and their kind of laws; give all the information that you think is good to know about such places and regarding all these you should write to us, God willing.
(Portuguese Documents On Malacca, vol.I, collected, translated and annotated by M. J. Pintado, Kuala Lumpur: National Archives of Malaysia, 1993).
Juga di dalam surat yang sama, arahan diberikan untuk melihat potensi-potensi yang terdapat di kepulauan Sumatra. Surat menyatakan:
27. Item. Nesta viajem e yda que asy aves de fazer, prazemdo a Deus, nos pareceo bem vos dar lenbrança da ilha de Çamatra, que hy he perto de Mallaca, segundo nos dizem, que diz que he muy rica ylha; e asy da ilha do cravo, e doutras ylhas pricipaes, aquy comarquãs, que somos enformado que sam muy ricas e de que se pode tirar muito proveyto.
27. Item. In this journey which you are undergoing, God willing, we have to remind you of the island of Sumatra which is quite close to Malacca, and we are told, a very rich island; and also the island of cloves and the other main islands, and those districts which we are told are very rich and where one can get a large profits.

Adakah surat/dokumen ini wujud? Ya, surat/dokumen ini wujud dan menjadi artifak/manuskrip sejarah yang bernilai. Adakah surat ini sampai kepada Wizurai Portugis di India? Ya, surat ini selamat sampai di tangan Wizurai Portugis di India kerana orang yang di pertanggungjawabkan oleh Raja Portugal untuk menghantar surat ini, Tristao da Cunha juga selamat sampai, malah dia berkhidmat di beberapa peperangan menentang orang Islam di India. Adakah wujud kaitan dua figura Portugis ini dengan Varthema? Don Francisco Almeida dan Tristao da Cunha bersemuka ‘face to face’ dengan Varthema. Adakah topik perbincangan Wizurai Portugis /anaknya dengan Varthema ketika soal siasat hanya berkisar tentang manusia pigmi, buahan/ binatang eksotik etc. di kepulauan Melayu? Dengan tanggungjawab laksana seorang jeneral juga dengan arahan daripada Raja Portugal, aku rasa soal siasat ini lebih daripada trivial matters. Adakah Varthema seorang perisik Portugis? Walaupun secara terangan tidak dinyatakan, walau fakta-fakta ini mungkin boleh di sangkal, ia sekurang-kurangnya dapat menggambarkan sistem perisikkan yang diguna pakai oleh orang Eropah zaman pertengahan. Apa-apa pun, samada banyak atau sedikit informasi yang di perolehi Portugis daripada Varthema, saya percaya ianya menyumbang juga kepada kejatuhan Melaka lima tahun selepas Varthema mendarat dan bersekongkol dengan Portugis di India.

No comments:

Post a Comment